Månadsvis arkiv: januari 2017

8 Små-Rutiner Att Följa I Det Nya Året För Ett Hälsosammare Liv

 

running-573762_1280

1. Promenera / Jogga dagligen

Det är inte svårare än det låter, ta en lite längre promenad under lunchen eller ge dig ut på en skön löprunda efter jobbet. Om det så bara handlar om några kilometer är det värdefull aktivitet som definitivt kommer göra nytta för ditt välmående. En alltför stillasittande vardag innebär inte bara ökade risker för övervikt utan påverkar även mentalt välmående negativt då kroppen bevisligen behöver motion och rörelse för att må bra.

Att sitta i ett möte under flera timmar är sällan produktivt och att åka från dataskärmen på jobbet direkt till soffan framför Tv:n hemma brukar knappast ge bättre sömn. Se därför till att skapa rutiner i ditt vardagsliv genom att ägna en halvtimme eller en timme om du så har möjlighet till att röra på dig i någon form!

2. Kör ”7-minuters workout”

exercise-1581583_1920

Kort och effektiv träning är precis vad många behöver i en stressfylld vardag. Det innebär en högintensiv cirkelträning där man kort och gott använder sin egen kroppsvikt som redskap i olika övningar. Baka in det i dina morgonrutiner och du har en garanterad träningssession i din vardag. Gillar du inte morgnar? Då kan du utan tvekan få in 7 minuter någonstans under dagens schema.

Work out-sessioner av detta slag går ut på att man gör olika typer av träningsmoment som ger hög puls. Det kan exempelvis vara 12 olika övningar som man delar upp på totalt 7 minuters träning. Några tips är traditionella armhävningar, situps, squats och tricepsövningar med hjälp av en stol. Man kan för bästa effekt lägga in höga snabba hopp eller löpning på stället mitt i cirkelträningen för att få ut ännu mer av den korta träningsstunden.

3. Värdesätt punktlighet

time-management-1966421_1280

Den som alltid kommer i tid är definitivt mindre stressad än den som alltid får kämpa för att inte komma sent. En stor del av punktlighet sitter i ens personlighet, men även om man hör till dem som oftast kommer till den utsatta tiden med andan i halsen bör man försöka förändra beteendet. En mindre stressig vardag skapar välmående och det är dessutom större chans att inte göra fel eller misstag. Använd armbandsur för att hålla koll på tiden eller bli ordentligare när det kommer till att skriva in alla möten och planerade aktiviteter i telefonen eller kalendern. Ett annat tips för att komma i tid är att ställa klockan 5 minuter innan verklig tid – små detaljer som definitivt kommer göra din vardag enklare och du slipper oron för att inte hinna med det du önskar. Det finns mängder av snygga märkesklockor där ute, och med en stilig klocka runt handleden kan man sällan missa att checka av tiden i rätt tid!

4. Använd en mindre tallrik till måltiden

dish-1845297_1920

Många gånger lastar vi på mer mat än vi egentligen behöver – något som leder till ett för stort energiintag i förhållande till vad vi gör av med. Prova dig fram genom att servera mat på mindre tallrikar och på så sätt känna efter när du är mätt på riktigt. Glöm inte bort att äta din mat i lugn och ro, på så sätt hinner kroppen bättre känna efter mättnad och ge signaler till hjärnan om att magen är full och belåten.

5. Lägg till en grönsak till varje måltid

carrot-1085063_1920

Det har sagts i tider och kommer så förbli – grönsaker är nyttigt och viktigt för ditt välmående. Se dessutom till att variera intaget av grönt under dagen för att få i dig alla nödvändiga vitaminer för att må bra fysiskt som mentalt. Våga även testa nya grönsaker som kanske inte tillhör det klassiska svenska köket – på så vis blir det mer spännande och intressant!

6. Omega 3

omega-3 foods

Glöm inte bort att få i dig viktiga Omega 3-fetter i form av fisk (lax och sardiner är bra exempel) men även olja. Det är en supernyttig källa till fett som förbättrar ditt välmående avsevärt på många plan. Den som har ett stabilt intag av Omega 3 har mindre risk att drabbas av vissa sjukdomar och skapar förutsättningar för en stark och frisk kropp.

7. Sömn är A och O

sleep-55792_1920

Se till att lägga dig i tid om kvällarna för att ge kroppen de timmars sömn den faktiskt behöver. Vi är alla olika och vissa av oss behöver mer sömn än andra för att fungera bra om dagen, men rent generellt kan det vara på sin plats att gå till sängs en halvtimme tidigare än vanligt då och då.

8. Drick 2 glas vatten på morgonen

drinking-water-filter-singapore-1235578_1280

Ett smart hälsotips är att dricka två glas vatten direkt när du vaknar om morgonen. Tänk på att dricka vattnet sakta eftersom att kroppen ännu inte kommit igång rent fysiskt. Genom att dricka vatten det första man gör skapas en god balans i kroppen och den vaknar till liv på ett friskt och tillgodogörande sätt.

0 kommentarer