Inför långdistans.

Har precis kört 10km löpning. Jag brukar variera min löpning oerhört mycket. Dels för att jag inte ska tröttna, och dels för att få ut det bästa av allt. Vissa löptekniker är ju bra för olika saker. Vissa tränar hjärtat och ökar kondition, vissa är bättre för förbränning osv.

Idag så körde jag medelhastighet. Jag försökte att hålla pulsen på 70% och hålla mig runt 6min/km dvs lite långsammare än normalt. Normalt brukar jag ligga runt 4-5min/km. Många som tränar till långdistans brukar träna på löpband just för att lära sig att hålla samma tempo. Man tröttar lätt ut sig om man startar för snabbt osv.

Ens största problem är oftast, som de flesta vet, att man tröttar ut sig själv pga att man tar i för hårt i starten. Denna träning är alltså bra för långdistans samt för att få en vetskap om vilken hastighet man ska ligga i för att uppnå önskemål av totaltid osv.

De första 7km försökte jag att hålla mig på 6min och inte snabbare. Jag ville gärna springa iväg men klarade mig. De sista 3 kilometrarna ökade jag och sprang på 4,5-5min /km. Total tid blev 58min. 630kcal.

Totaltiden här har egentligen ingen betydelse. Det blir ju långsammare än normalt då jag håller frten nere. 

Testa gärna och skriv era resultat här nere i kommentarsfältet samt hur det gick:)

 

0 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *