Nyöppnat: Elite Eden Plaza Hotel

Pressvisningen idag för det nyöppnade hotellet Elite Eden Plaza - location hörnet Linnégatan/Sturegatan, blev en trevlig tillställning som innefattade rundvandring av hotellet samt lunch (regi F12) i hotellets nuvarande restaurangdel: The Bishops Arms. På plats fanns bl a hotellets ägare, den charmige Bicky Chakraborty samt arkitekten Thomas Sandell, som varit med och utformat vissa delar av hotellet. Bicky säger sig haft The Metropolitan i London som förebild till hotellet – dvs ett hotell med en fusion med känd krögare gällande restaurangdelen samt en populär bar.

Moi och hotellets ägare Bicky

Hotellet har officiell invigning först i augusti, men har nu smygöppnats. Det som ännu inte står klart är gymmet/relax avdelningen och hotellets största svit, (som inreds av Thomas Sandell), samt den tilltänkta restaurangen som kommer ledas i regi av duktiga F12 gruppen, troligtvis med asiatisk inriktning.

Elite Eden Park Hotel är hotellkedjan Elite Hotels premium hotell och den 21:a i Sverige och 5:e i Stockholm. Hotellet klassas som fyrstjärnigt men med en femstjärnig service, då den erbjuder 3 amenities i form av:

24/7 room service

Turndown service

Valley parkering (hotellets har sitt eget garage och kan därför erbjuda gästerna parkeringsservice och valley parking.).

 

Elite Eden Park kommer att erbjuda:

124 rum, varav en svit och sex juniorsviter

Asiatisk restaurang i regi av F12 gruppen – här kommer även agera som frukostmatsal för hotellgäster

The Bishop Arms Gastropub som restaurang alternativ (oxå i regi av F12 gruppen)

Gym, bastu och wellness avdelning

Fri tillgång till internet/Wifi

 

Rummen är stilrena och i contemporary stil med dova, naturfärger i en färgskala från beige till brunt med inslag ockrarött i form  av en signaturbyrå, design Thomas Sandell. De flesta rummen har utsikt mot Humlegården eller Linnégatan, och har antingen heltäckningsmatta (=dusch i badrummet) eller mörkt parkettgolv (=badkar i badrummet).

/

Elite Eden Park Hotel är ett bra komplement till det existerande utbudet av hotell som Stockholm har idag. Även om jag personligen kanske inte är en ‘Elite Hotels’ typ/kund så tror jag att för den kundkategori  som Elite Hotels vänder sig till så kommer dessa att tilltalas av hotellet, och sen hotellets centrala location kommer att bidra till att även andra resernärer får upp ögonen för hotellet.

//

Lite kuriosa:

Jag har själv tidigare arbetat med världens största kollektion/portfolio av luxury hotels, Kiwi Collections.

Kiwi Collections erbjuder över 2000 hotell (lyx/5 stjärnigt) världen över i sin portfolio, i olika kategorier. Idén bygger på att det finns inga mellanhänder, utan Kiwi erbjuder sina kunder möjligheten att göra sin bokning direkt med hotellen via siten samt att en ‘Kiwi kund’ erhåller en mängd olika förmåner när dom bokar via Kiwi Collections.

Kiwi Collections arbetade jag som Regional Director för Europa, vilket innefattade bl a att jag reste runt i mina regioner och besökte hotell för att kvalitetssäkra att dom levde upp till den femstjärniga standard som Kiwi Collection garanterar sina kunder/resenärer, eller kollade in nya hotell som kunde platsa i kollektionen. Det här var givetvis den roligaste delen av jobbet – men tror mig det var inte leisure times utan ständig tidspress, dagar fullspäckade med möten och ständigt resande – men där och då så var det lika kul som det var en utmaning. Och jag har fått besöka helt fantastiska hotell och platser, från storslagna hotell till pittoreska boutique hotels i oförglömliga omgivningar.

Man skulle kunna säga att Kiwi Collection är för hotellvärlden på lyxnivå vad Guide Michelin är för restaurangvärlden – för att ge en enkel överblick. När jag jobbade på Kiwi Collection så bollade vi mycket kring begreppet ‘lyx’, för att kunna definiera vad resenärer innefattar i ordet ‘lyx’ när det gäller val av luxury hotels.

Och tyckte vi sammanfattade det rätt bra i meningen: Luxury is about managing peoples expectations. Som att sammanfatta att varje individ har olika preferenser och vanor när det kommer till var dom förväntar sig av ett lyxhotell, och det är hotellets jobb att tillvarata och tillgodose varje gästs förväntningar..


Kan även tipsa om att Kiwi Collection har en nice online magazine i ‘Wow travel’, om du gillar att läsa och hålla dig uppdaterad om destinationer, lyxhotell och allt inom the hospitality industry.

 

Det får bli sluttampen av dagens inlägg.. Nu ska jag krypa upp i soffan, läsa några kapitel i senaste boken och sen krama kudden.

 

Natti natti

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*