Tuffa sparkrav i mediebranschen

Det råder tuffa besparingskrav på mediaföretagen. Och den här gången sveper yxan åter över papperstidningarnas redaktioner. Tidigare i veckan blev det klart att Expressen tvingas genomföra tuffa omställningar för att spara 60 miljoner kronor. Idag går även Aftonbladets ledning ut och berättar att tidningen måste minska kostnaderna med 100 miljoner kronor fram till 2013.

 

Vad kan man då konstatera av det här, annat än att det naturligtvis är tråkigt för alla de människor som tvingas sluta på sin arbetsplats. Jo, att papperstidningarna är i fortsatt djup kris och att upplagorna faller fortare än vad man tidigare har insett.

 

Den nya generationens kvällstidningar kommer utgå från nätet, kretsa kring nätet och dominera på nätet. För första gången får nätredaktionerna prioriteten före själva pappersprodukten. Det är historiskt, men inte alls konstigt. Nätet är utan tvekan det snabbaste och mest flexibla kommunikationsverktyget vi idag har. Själva utvecklingen kommer inte som en överraskning, men att det skulle gå så här snabbt var det få som kunde ana. Vi som idag arbetar med redaktionella produkter på nätet ser därför ljust på framtiden. Vi har långt kvar när det kommer till mycket, men att möjligheterna är oändligt mycket större online än i en printprodukt kan ingen ändra på.

 

På improveme.se arbetar vi dagligen och intensivt med att utveckla vår plattform, våra nya tjänster och funktioner. Det behövs då nätanvändarna blir allt mer kräsna när det kommer till sin mediekonsumtion. Inom kort kommer du märka att det händer en hel del med utvecklingen av sajten. Vi strävar hela tiden efter att göra en så fulländad produkt som möjligt, oavsett om det handlar om vårt redaktionella innehåll eller den funktionella tekniken.

 

0 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *