Kommenterar Aller-skandalen i Resumé

När den framgångsrika vinstmaskinen och tabloidtidningen News of the World (bilden nedan) gjorde grova övertramp genom att bland annat avlyssna kändisars och mordoffers telefonsvarare blev det ett herrans liv i England. De ledande politikerna rasade och den mäktige mediemagnaten Rupert Murdoch, som ägde tidningen, fick krypa till korset. Resultatet: blaskan med mångmiljonupplaga lades ner över en natt. Dessutom förhördes ledningen och de ledande redaktörerna ställdes inför rätta.

newsoftheworldNu har en liknande bomb slagit ner där danska Se & Hör enligt en ny bok har gjort sig skyldiga till flera övertramp. Huvuden har rullat på kändisredaktionen och här hemma har Aller Medias svenska VD Bodil Ericsson Torp i dagarna vid upprepade tillfällen deklarerat att hennes tidningar inte arbetar på samma sätt. I dag blev jag intervjuad av Resumé där också jag konstaterar att en renodlad plånboksjournalistik och mutor inte förekommer. Well, i alla fall gjorde det aldrig det under mina tio år som kändisreporter på flera av landets ledande tidningar i ämnet. Intervjun i Resumé läser du här.

rupertmurdochNär jägarna blir jagade. Ägaren och mångmiljardären Rupert Murdoch och Rebekah Brooks, chef för tabloiden News of the World, förföljs av en fotograf 2011 i samband med en av Englands största tidningsskandaler.

0 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *