Månadsvis arkiv: februari 2017

2 månader på Testo!

IMG_7694 https://m.youtube.com/watch?v=3ViAC4jZDCE&feature=youtu.be

117 kommentarer

Enkla steg att träna på

IMG_7527Hitta motivationen, varför?
Jag tränar för att jag mår bra och tycker det är kul. Träningen kommer högst upp på min lista pga välmående. Jag blir starkare och kan forma min kropp på dom sätt jag vill. Allting styrs över enkla val man gör.. Jag väljer tex att gå till gymmet minst en timme om dagen istället för att sitta hemma och kolla på den där serien, filmen eller vad det nu kan vara. Jobb? Barn? Nu har jag inga egna barn men vi vet att allting går om man vill. Återigen planera och gör dina val med omsorg. Jag väljer också vad jag stoppar i min varje dag, det är inga konstigheter. Allt vi gör blir ett mönster och när man väl kommit igång så sker allting per automatik. Det är en självklarhet att jag går och tränar, det är en självklarhet att jag väljer att äta såsom jag gör för att jag ska få ut maximalt av min träning. Varför skulle jag annars träna om jag väljer att inte äta det kroppen behöver? En bra kost kommer ge dig många fördelar i livet oavsett om man tränar eller inte. Väger jag min mat varje dag? Nej, det kanske man gör första veckan/veckorna. Äter jag va tredje timme? Ja och nej, beror på när jag vaknar osv. Men jag ser alltid till att jag får i mig det min kropp behöver som bränsle. Jag äter fett, jag äter protein, jag äter kolhydrater, vitaminer och mineraler. Jag utesluter ingenting. Idag följer jag inget till punkt och pricka jag äter just nu vad jag vill när jag vill men det betyder också att jag inte får samma resultat som jag vill. Något jag är extremt noga med att jag uppfyller mitt energi behov under dagen och eftersom jag är träningsfreak maxar jag proteinintaget på 2.5. Rek är 0.8 -2.5 g protein per kg kroppsvikt om dagen. Alla våra intag kan variera pga aktivitet, sjukdomar, livsstil osv. När jag gick min utbildning som kostrådgivare fick jag verkligen en helt ny syn på hur kroppen jobbar när den får i sig alla näringsämnena vs hur den fungerar om det är brist på något och vilka konsekvenser det medför. Här vill vi förebygga och förhindra att utsätta kroppen för skadliga processer.

Tips på frukost som jag brukar äta:
Gröt med bär och ägg
Mellanmål: proteindrink
Lunch: lax och potatis med wokgrönsaker (kolhydrater innan träningen)
Efter gym: proteindrink
Middag: Kycklingsallad (beroende på tid och aktivitet kolhydrater ex rotfrukt)
kvällsmål: kvarg med kakao en sked, bär och kokos flingor

Det sammansatt kommer motsvara kalorimässigt och näringsmässigt mitt behov. Det finns hur många rätter som helst egentligen. Jag ser till att mixa till det under dagarna/veckorna så kosten blir så varierad som möjligt. Fördjupning inom näringslära och näringsämnena kan ge er en bättre förståelse om varför. Ska jag skriva om vad alla de olika näringämnen gör i kroppen så skulle jag skriva nonstop. Är man ex träningsintresserad så bör man ha kolla på det här. Många tror att dom har koll men det har dom till 80 procent inte och det är då många anlitar Kostrådgivare och träningsvägldeare. Sen är det skillnad på att mata ut info och säga gör såhär det här är det enda sättet typ så, det funkar inte så heller. Men i grund och botten så ser riktlinjerna ut lika för oss alla mer eller mindre. Jag fick lära mig varför inte resultaten kommer, hur dom kommer osv. Att jag också ska äta mycket mer och jadi jadi. Nu äter jag som ett djur!

Vad det kommer till träningspass så kan det variera så enormt mycket. Mitt schema ser ut som så att jag har lagt upp det så jag tränar hela kroppen 1 gång i veckan på 5 pass. Mage kör jag mer än en gång och armar 2 gånger. Cardio 20-40 min varje pass.
ex såhär:

– Bröst triceps mage
-Rygg biceps
-Ben mage/sidan
-Axlar
-Biceps triceps mage

Sen vad jag gör under passet kan variera. Standard för volym 8-12 reps det är mest det jag kört. Men ska fokusera på ännu mer styrka och växa så jag ska börja med fler sett och tyngre med färre reps 6-8. Tycker dom passen går så snabbt och jag vill alltid träna mer men återhämtningen blir större ju mer belastning och satsar man på explosiv styrka är det färre reps som är nyckeln. Jag kommer aldrig gå och köra MR 1 alltså maxium rep 1 eller ligga och trcka treor i bänkpress. Då ökar jag succesivt vikten och ligger kvar på samma reps. Man kan göra mycket med reps, sett och övningar. Viktigt är att komma med nya saker och chocka kroppen för den anpassar sig snabbt. och det är då man också kan uppleva att det inte händer något? Jag äter som fan och tränar varje dag men inget händer? Då är det dags att se över. Fokusera på att alltid ha med basövningar i programmet varje dag. Nu sitter jag med två kryckor men fan cardio på morgonen är fan guld.. Det är något som funkade så bra för mig i somras, vilka resultat jag fick. Ut varje morgon och mage innan frukost. Jag körde en superfix inför sommaren och det kan nog va en av mina toppformer faktiskt. Just nu så vill jag bara bli bra med foten och faktiskt prioritera men jag har fan hoppat till gymmet nästan varje dag. Som sagt inga ursäkter, alltid orsaker till att gå! Jag skulle bara lura mig själv om jag skulle komma med massa påhitt, ni vet hur envis jag är och det är jag när det kommer till allt! Drivkraft, vilja och hjärnan med hela tiden! Omständigt har det varit för mig det vill jag lova. Fan va jag ska träna på ännu mer när jag blir bra igen. Att kunna springa och gå till gymmet utan att det tar flera h. Jag skulle skriva det här imorgon men kunde inte sluta tänka påt så det fick bli nu. Kommer säkert mer imorgon. Vill du ha mer konkret hjälp eller vägledning får du kontakta mig privat. Jag har även några klienter som jag arbetar med, mer om det ser du på min instagram finnsbara1. Måndasupplägg på 1 månd eller packet på 3 månader det är det jag erbjuder just nu! Dags för skönhetssömnen. Peace

0 kommentarer
wordpress hemsida wordpress hemsida