Hälsosam tips och livsstil

Fördelar med att äta hälsosam frukost

Man ska alltid börja dagen med en nyttig frukost. Många har hört historien om att man ska jämföra sig med en bil. Som vi alla vet så måste en bil ha bränsle för att kunna rulla på vägarna. En bil fungerar inte om bilen inte har fått diesel eller bensin. Detsamma gäller vår kropp om inte den får vad den behöver för att orka med. När vi har fått oss en god natts sömn så kan man jämföra det med en bensintank som är tom. Vi vaknar och behöver tillföra kroppen energi och i stället för bensin så intar vi nyttiga frukostar.

Förbättrar koncentrationen
En frukost hjälper kroppen att förbättra koncentrationen och får oss även att generellt prestera bra. Om man skippar frukosten kan det resultera till att man inte är lika uppmärksam, skarp och att man då inte kan prestera på samma sätt som om man hade haft frukost i magen. Utan frukost och mat överlag försämras inlärningsförmågan vilket kan resultera till jobbiga bekymmer.

Mellanmål nyttigt
Det är inte bara viktigt med frukosten utan även mellanmål, middagar och luncher är viktiga. Det finns många alternativ som är nyttiga och bidrar till en mer hälsosam livsstil och ett välbefinnande.

Olika alternativ till frukost
Förutom den traditionella frukosten som brukar bestå av bröd och mjölk så kan man byta ut den till GI frukost. När man äter så får man i sig en mängd kolhydrater då detta finns i alla livsmedel. Vår blodsockerhalt påverkas när vi äter till exempel vitt bröd, pasta, ris bland annat och oftast så är det för att dessa produkter innehåller en hel del kolhydrater. Man kan äta dessa produkter men man ska helst undvika snabba kolhydrater.

När man vill börja äta nyttigare och kanske kan tänka sig att äta en GI frukost så kan man tänka på att en sådan frukost inte behöver bli hur mycket förändrad som helst. Brukar du äta yoghurt på morgonen så kan du fortsätta med det men byt ut yoghurten med smak till naturell. Det är bättre att själv lägga till frukt och bär i sådana fall. Skulle du vilja ha kvar brödet till frukosten så byt ut det till ett bröd som är bakat på surdeg.

Det finns mycket man kan vänja på när det gäller produkter med låg GI. Bland annat alla fullkornsprodukter som pasta, flingor, ris, bulgar, bröd som helst ska vara bakade med hela korn. Det finns bönor, ärter och linser. Torra och konservade. Fröer och nötter är bra men det ska vara naturella nötter. Inte smaksatta med andra ord. Grönsaker och speciellt rotsaker, svamp och lök. Det finns sallader som är olika kålsorter och oavsett vilken man väljer så är den bra för kroppen. Färskt kött, fågel och fisk är något man kan äta tillsammans med den goda salladen som man gör iordning.

Hälsosammare både psykiskt och fysiskt
Äter man nyttigt hela dagen och regelbundet så mår kroppen bättre. Det är givetvis okej att ibland unna sig, detta kan exempelvis vara på helger eller mer festliga tillställningar där man vill fira och njuta. Men det är samtidigt viktigt att hålla sig till en bra och stabil frukost och överlag en hälsosam kost. Just för att kroppen ska må bra och för att du ska prestera ditt allra bästa under dagen. En hälsosam livsstil är bra för både ditt psyke och din kropp.

Långsam frukost
Mat som varar länge i magen är bra äta. Det som tar längre tid med matsmältningen är bättre för kroppen. Därför ska just snabba kolhydrater undvikas i största möjliga mån och satsa därför på långsamma. Tänk även på att inte stressa i dig frukosten utan ta det lugnt och känn efter när du är mätt. Om man hetsar i sig frukosten eller annan måltid kan det resultera att man inte känner mättnadskänslan i magen förrän långt efteråt.

Att göra det lätt för sig
Ibland så vet man inte vart man ska börja när man vill förnya sitt leverne. Man vet att man vill men man har svårt att ta steget ut och bara börja. I början kan man tycka att det är jobbigt att handla för man vet inte vart de har allt och man försöker oftast hitta ursäkter för att inte handla de nya ingredienserna som man inte har handlat tidigare. Det är då det är skönt att veta att man faktiskt kan beställa proteinrik frukost online idag. Det gör allt så mycket enklare och man får halva jobbet gjort.

Orka mer
För den som tränar och rör på sig så är det extra viktigt med en stabil frukost. Att inte äta frukost minskar förstås förmågan att träna hårdare, alla behöver bränsle för att åka röra på sig och prestera sitt yttersta även när det gäller träning och fysiska aktiviteter.

Sammanfattning
Frukost, som också kallas dagens viktigaste måltid är det som kan kickstarta din dag. En hälsosam frukost som gör dig mätt länge bidrar till en hel del positiva faktorer som kommer löna sig i längden. Med en stabil frukost i magen kommer du exempelvis prestera bättre och mer på arbetet eller i skolan. Du kommer dessutom kunna ha ett bättre fokus. Du kan exempelvis ha GI-boxen som då levererar färdig, men nyttig, mat till dig.

Smartphonen är den bästa reskamraten

Smartphone-Travel

Idag använder vi våra smarta mobiltelefoner för att hjälpa oss lösa alla möjliga situationer i vardagslivet. Vi gör bankärenden, shoppar, ser på TV eller kommunicerar i sociala nätverk. Men din smartphone kan också visa sig vara en räddare på resan. Här kommer några tips för att du ännu bättre ska kunna använda din mobils smarta funktioner när du befinner dig på resande fot, och på så vis få en roligare och mer genomtänkt tripp.

Internet på resan

Kim_Post

Innan du åker kan det vara bra att fundera på hur du ska få tillgång till internet under resan. Om din telefon är upplåst, och det är den ofta inom Europa till skillnad från om du är kund i USA eller Australien, så kan du sätta i ett lokalt SIM-kort. Det är ofta den bästa och billigaste lösningen för internetåtkomst. Nuförtiden finns det mobiltelefoner som har plats för två SIM-kort, exempelvis ZTE-telefoner garanterar användbara tjänster i andra länder.

Du kan såklart använda dig av lokala wifi-nätverk, som ofta är helt gratis,. Men då kan du bara vara på nätet på vissa platser och sällan med nån vidare hastighet.

Viktigt att tänka på är att stänga av dataroaming på telefonen! Det kan bli väldigt dyrt med höga taxor utomlands, särskilt för 3G eller 4G mobiler, så försäkra dig om att inte få en tråkig överraskning mobilräkningen kommer.

Biljetter och kartor
Din smarta telefon hjälper dig såklart med biljetterna. Till exempel kan appen Passbook hjälpa dig att samla alla dina biljetter på ett ställe, och i tidsordning, så att du alltid hittar dem och slipper leta runt i mejlboxen. Om du köper biljetter online med din telefon och de ska skivas ut som en pdf kan Evernote-appen användas för att spara ner pdf:er av till exempel hotellbokningar, så att du enkelt kan visa upp dem och eventuellt skriva ut den senare.

use-of-mobile-device
När du kommer fram till ditt resmål är kartfunktionen en fantastisk app! Med din bästa smartphone i fickan vet du alltid var du är och hur du ska gå. Du kan till och med se var du har varit! Med Google Maps kan du växla mellan ritade kartor och foton, och du kan zooma in och ut på skärmen. Bäst av allt, kartan blir aldrig skrynklig och du behöver inte krångla med att vika ihop den.

Om du tycker om att åka kommunalt ska du kolla in Citymapper, som finns i ett antal stora europeiska städer. Den länkar samman reseinformation för tåg, bussar och spårvagnar och gör det lätt som en plätt att hitta resvägar. Annars brukar de lokala resebolagen ha sina egna appar att ladda ned.

Att göra sig förstådd
Den smarta telefonen spelar en viktig roll idag när det gäller att kommunicera. Om du inte kan språket som talas dit du ska, kan Google Translate hjälpa dig att översätta en fras till eller från svenska, även om precisionen inte alltid är fullständig. Det finns även betalappar som innehåller vanliga, färdiga frågor och artighetsfraser som du kan spela upp med ett enkelt klick, för kyparen eller affärsbiträdet. Och skulle du råka ut för en obegriplig skylt på främmande språk, ta då hjälp av bästa android telefonen eller iphonen och ladda hem World Lens, appen som helt magiskt tolkar ditt foto av skylten och genast ger dig en översättning. Oerhört futuristiskt!

Om du vill kommunicera billigt när du är uppkopplad kan du använda Messenger eller WhatsApp. Din vän måste ha internetuppkoppling för att kunna läsa vad du skriver, dock. Och med Skype kan du både chatta, ringa och videosamtala gratis, om du är uppkopplad. Du kan till exempel visa den där utsikten, eller säga god natt till ditt barn, digitalt ansikte mot digitalt ansikte.

Äta och hälsa hem
Var ska du äta på kvällen? Vad finns det för sevärdheter där du befinner dig? Med en reseguide i telefonen kan du snabbt hitta bra ställen. Tripadvisor heter en app som har många användare världen över. Där kan du få tips och där användarna lämnar betyg på restauranger och andra ställen. Mycket praktiskt, och till skillnad från många fysiska guideböcker fylld med helt uppdaterad info.

Glöm inte att skicka vykort! Naturligtvis kan din smarta telefon hjälpa till med det. Idag finns det appar som förvandlar till foto till ett fysiskt kort som landar i brevlådan hos en kär vän eller släkting. Det är alltid kul att vara analog, när man har tröttnat på att läska vännerna med resefoton på Instagram och Facebook.

Som du ser kan en smartphone hjälpa dig att uppleva ditt resmål på bästa möjliga sätt, och du slipper leta runt i guideböcker och skrynkliga kartor. Så se till att ha en bra telefon med på resan, du kan enkelt köpa mobil på nätet idag, och skaffa en prisvärd internetuppkoppling när du är framme.

Är du redo att börja spela fotboll som ett proffs?

 

Fotboll

Funderar du på att ta ditt fotbollsintresse till nästa nivå och bli professionell fotbollsspelare? Då kan du se fram emot en intensiv period av hårt arbete som i slutändan, om du spelar dina kort (eller i detta fall din boll) rätt, kan leda till ett kontrakt med ett väletablerat fotbollslag.

Motivation på högsta nivå

Om du bara vill spela på elitnivå för pengarnas skull och tror att det räcker med talang får du nog lägga drömmen på hyllan. Fotbollsbranschen är väldigt hård. Att ha pengar eller kändisskap som motivation kommer du inte långt på när du får uppleva flera motgångar och känna stor press från olika håll. Du måste verkligen älska spelet oavsett om du spelar för Real Madrid eller ett mindre fotbollslag i Sverige.

10,000 timmars-regeln

Du kanske har hört om 10,000 timmars målinriktad övning som ett exempel för att lyckas inom vilket yrkesområde som helst. Samma tumregel gäller även för fotbollsspelare. Genom att träna fotboll i 10,000 timmar, vilket betyder ca 3 timmar varje dag i 10 års tid, kan du uppnå samma nivå som andra professionella spelare. Självklart är det andra faktorer som även spelar in i framgången.

Träna smart

Under en fotbollsträning är det laget som står i fokus och inte individens olika behov. Varje spelare har speciella färdigheter som dem inte alltid har tid till att förbättra under träningar. Därför är det även viktigt att du gör det till en vana att träna utanför matcher och träningar. Fotbollsredskap som nät till fotbollsmål och spot rebounder kan du hitta till bra priser på nätet. Där hittar du även andra fotbollstillbehör som du kan få användning av under fotbollsträning övningar på fritiden.

Vänta inte på möjligheterna

Ibland kan det löna sig att inte bara gå och vänta på att bli upptäckt av en talangscout. Om du är under 18 år kan du till exempel hålla utkik efter uttagningar till elitskolor. Ta kontakt med olika fotbollsklubbar även om det kan kännas vemodigt när man inte får något svar. Du kan även skaffa dig en agent som kan representera dig. Det gäller att ha ett stort tålamod för att bli fotbollsproffs. Som vi redan nämnt tidigare så är det kombinationen av motivation och träning som avgör om du lyckas eller inte i fotbollsvärlden.