Ställ upp för dig själv


Att ha ett stillasittande jobb sägs ha lika stora hälsorisker som att röka. En kombination av båda nämnda fall bådar inget gott. Det är blodcirkulationen som är avgörande för vår hälsa, skönhet – hela vårt välmående – som avtar avsevärt.

Kontorsråttor och datanördar! Flytta datorn om det är möjligt så att du står upp istället för att sitta. Väl stående andas du bättre, men kom ihåg din hållning:
1. ha vikten fram mot fotsulans främre del, utan att lyfta hälen. Här har man bäst balans.
2. Gör ett litet juck genom att skjuta fram höften så att svanken minskar. Om man svankar mycket kan tarmarna pressa mot ljumskarna – passagen för 80 % av benens blodcirkulation.
3. Rulla bak axlarna som om du skulle stoppa skulderbladen i bakfickan.
4. För ner och in hakan en aning mot bröstkorgen.

 

Att sluta röka.
Jag har rökt i 6 år, jag trodde att det aldrig skulle gå att sluta.
Sen läste jag boken ”Äntligen icke-rökare” av Allen Carr.
När man försöker sluta röka finns det en ganska stor risk att det kommer komma stunder där man är trött på att inte röka – hjärnan kommer utan problem att hitta en anledning till att ta en cigg så fort man blir arg, uppgiven eller liknande som ”tröst” – och då kommer den anledningen kännas otroligt angelägen.
I boken står det bl.a. hur man ska tänka för att förstå varför man egentligen inte VILL röka – som man själv säger att man faktiskt inte vill.

Jag rekommenderar att man ger den här boken ett försök. Läs den utan att ha några förväntningar – om det funkar för dig är det som titeln säger ”det enkla sättet att sluta” – den kostar lika mycket som ett paket cigg.

Jag vet 3 andra som har slutat röka efter att ha läst den – en av dem hade rökt sedan hon var liten och sa att hon hellre dör i förtid, än att leva utan att röka – hon slutade.
Lycka till!

P.S. Behåll den goda vanan att regelbundet ta långa djupa andetag.

0 kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

wordpress hemsida wordpress hemsida