Fördelar med att äta hälsosam frukost

Man ska alltid börja dagen med en nyttig frukost. Många har hört historien om att man ska jämföra sig med en bil. Som vi alla vet så måste en bil ha bränsle för att kunna rulla på vägarna. En bil fungerar inte om bilen inte har fått diesel eller bensin. Detsamma gäller vår kropp om inte den får vad den behöver för att orka med. När vi har fått oss en god natts sömn så kan man jämföra det med en bensintank som är tom. Vi vaknar och behöver tillföra kroppen energi och i stället för bensin så intar vi nyttiga frukostar.

Förbättrar koncentrationen
En frukost hjälper kroppen att förbättra koncentrationen och får oss även att generellt prestera bra. Om man skippar frukosten kan det resultera till att man inte är lika uppmärksam, skarp och att man då inte kan prestera på samma sätt som om man hade haft frukost i magen. Utan frukost och mat överlag försämras inlärningsförmågan vilket kan resultera till jobbiga bekymmer.

Mellanmål nyttigt
Det är inte bara viktigt med frukosten utan även mellanmål, middagar och luncher är viktiga. Det finns många alternativ som är nyttiga och bidrar till en mer hälsosam livsstil och ett välbefinnande.

Olika alternativ till frukost
Förutom den traditionella frukosten som brukar bestå av bröd och mjölk så kan man byta ut den till GI frukost. När man äter så får man i sig en mängd kolhydrater då detta finns i alla livsmedel. Vår blodsockerhalt påverkas när vi äter till exempel vitt bröd, pasta, ris bland annat och oftast så är det för att dessa produkter innehåller en hel del kolhydrater. Man kan äta dessa produkter men man ska helst undvika snabba kolhydrater.

När man vill börja äta nyttigare och kanske kan tänka sig att äta en GI frukost så kan man tänka på att en sådan frukost inte behöver bli hur mycket förändrad som helst. Brukar du äta yoghurt på morgonen så kan du fortsätta med det men byt ut yoghurten med smak till naturell. Det är bättre att själv lägga till frukt och bär i sådana fall. Skulle du vilja ha kvar brödet till frukosten så byt ut det till ett bröd som är bakat på surdeg.

Det finns mycket man kan vänja på när det gäller produkter med låg GI. Bland annat alla fullkornsprodukter som pasta, flingor, ris, bulgar, bröd som helst ska vara bakade med hela korn. Det finns bönor, ärter och linser. Torra och konservade. Fröer och nötter är bra men det ska vara naturella nötter. Inte smaksatta med andra ord. Grönsaker och speciellt rotsaker, svamp och lök. Det finns sallader som är olika kålsorter och oavsett vilken man väljer så är den bra för kroppen. Färskt kött, fågel och fisk är något man kan äta tillsammans med den goda salladen som man gör iordning.

Hälsosammare både psykiskt och fysiskt
Äter man nyttigt hela dagen och regelbundet så mår kroppen bättre. Det är givetvis okej att ibland unna sig, detta kan exempelvis vara på helger eller mer festliga tillställningar där man vill fira och njuta. Men det är samtidigt viktigt att hålla sig till en bra och stabil frukost och överlag en hälsosam kost. Just för att kroppen ska må bra och för att du ska prestera ditt allra bästa under dagen. En hälsosam livsstil är bra för både ditt psyke och din kropp.

Långsam frukost
Mat som varar länge i magen är bra äta. Det som tar längre tid med matsmältningen är bättre för kroppen. Därför ska just snabba kolhydrater undvikas i största möjliga mån och satsa därför på långsamma. Tänk även på att inte stressa i dig frukosten utan ta det lugnt och känn efter när du är mätt. Om man hetsar i sig frukosten eller annan måltid kan det resultera att man inte känner mättnadskänslan i magen förrän långt efteråt.

Att göra det lätt för sig
Ibland så vet man inte vart man ska börja när man vill förnya sitt leverne. Man vet att man vill men man har svårt att ta steget ut och bara börja. I början kan man tycka att det är jobbigt att handla för man vet inte vart de har allt och man försöker oftast hitta ursäkter för att inte handla de nya ingredienserna som man inte har handlat tidigare. Det är då det är skönt att veta att man faktiskt kan beställa proteinrik frukost online idag. Det gör allt så mycket enklare och man får halva jobbet gjort.

Orka mer
För den som tränar och rör på sig så är det extra viktigt med en stabil frukost. Att inte äta frukost minskar förstås förmågan att träna hårdare, alla behöver bränsle för att åka röra på sig och prestera sitt yttersta även när det gäller träning och fysiska aktiviteter.

Sammanfattning
Frukost, som också kallas dagens viktigaste måltid är det som kan kickstarta din dag. En hälsosam frukost som gör dig mätt länge bidrar till en hel del positiva faktorer som kommer löna sig i längden. Med en stabil frukost i magen kommer du exempelvis prestera bättre och mer på arbetet eller i skolan. Du kommer dessutom kunna ha ett bättre fokus. Du kan exempelvis ha GI-boxen som då levererar färdig, men nyttig, mat till dig.

1 kommentar

1 kommentar till Fördelar med att äta hälsosam frukost

  1. NatalieZoP skriver:

    This message is posted here using XRumer + XEvil 3.0
    XEvil 3.0 is a revolutionary application that can bypass almost any anti-botnet protection.
    Captcha Recognition Google, Facebook, Yandex, VKontakte, Captcha Com and over 8.4 million other types!
    You read this – it means it works! 😉
    Details on the official website of XEvil.Net, there is a free demo version.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *