BLOGGTÄVLING!

36683dcedd6ab4c7a0d79b26a50fc947  Veckans bloggtävlingar riktar sig enbart till alla mammor därute! Jag ska skriva en artikel med wellness-tips för gravida och behöver mer tips. Jag har redan skrivit om träning och massage men nu står det lite still i min hjärna och skulle vilja ha ett tips från en privatperson, om något de själva har testat som fungerar. Har ni exempelvis något tips på vad som kan hindra morgonillamående, eller någon rolig aktivitet eller er graviditet som förgyllde er graviditet, som kan räknas som allmängiltig! Jag drar vinnaren om tre dagar, ons 18:e kl 20. Det vinnande bidraget får en hemlig skönhetsvinst som innehåller både hårvård och smink till ett värda av ca 700 SEK.

11 kommentarer

11 kommentarer till BLOGGTÄVLING!

  1. Sandra Rogers skriver:

    Oj, vilka bra tips och råd det finns i kommentarsfältet redan. Jag har nog inte så mycket nytt att komma med men just det att ta hand om sig själv under graviditeten känns oerhört viktigt, även om det kan vara små ”löjliga” saker som att plocka ögonbrynen, måla tånaglarna osv. Om man redan har en knodd, som vi har nu, kan det göra under att planera in något att göra tillsammans med sin partner, barnfria. Så att man känner lite romantik och att man inte bara är mamma och ”barnmaskin” även om det är den mest fantastiska gåvan som livet gett mig.

    Kram

  2. Johanna skriver:

    Hej Ellen! Åksjuketabletter, mariekex och äpplen funkade mot mitt illamående. För att förhindra framtida ev bristningar använde jag Weledas ”Stretch mark massage oil” både morgon och kväll och har inte fått en enda bristning efter mina 2 graviditeter. Eftersom jag hade förlossningsskräck så gick jag en förberedande kurs där vi fick lära oss att ”möta smärtan” med hjälp av olika avslapnning- och andningsövningar. Jag har fött båda mina barn naturligt helt utan någon typ av bedövning enbart med hjälp av dessa andningsövningar, så det är något jag kan rekommendera!

    Efter att barnet kommit är det viktigt att komma ihåg sig själv och sin partner i allt det nya och fortsätta prioritera att göra saker både på egen hand och som par då och då, annars är det svårt att orka ge barnet den energi det kräver.

  3. Anna skriver:

    Jag vill tipsa om att vara extra snäll mot sig själv o sin kropp! Den gör ett fantastiskt jobb under graviditeten o man får sänka ambitionsnivån vid behov. Det känns extra lyxigt med en ”hemma-spa” dag en gång i veckan för man känner sig inte alltid så fräsch mellan spyattacker, flytningar from hell o en kropp som växer åt alla håll 😉 också bra att läsa på om alla produkter man använder, som går rakt in i kroppen o tas upp av bebisen. En bra start att bli lite medveten om skillnaderna okanske lägga några extra kronor på mer naturliga produkter för att investera i sig själv, sitt barn o en bättre miljö 🙂

  4. Shirrin skriver:

    Att äta lite men ofta och att undvika mjölk produkter funkade för mig. När jag blev illamående åt jag frukt och det hjälpte otroligt mycket. Att vara aktiv och röra på sig genom promenader , ,simning och att få frisk luft är det bästa för mig man kommer må bättre och så blir man avslappnad efter aktiviteten.

  5. Jenny skriver:

    Dom där åksjukebanddn med nån slags akupunktur som man använder som ett armband, var det enda som fick mitt illamående att hålla sig i någorlunda schack, så dom kan jag verkligen rekommendera!

  6. Kelly skriver:

    Tyvärr håller sig illamåendet inte bara till morgonen utan kan attackera när som helst under dygnet… Jag gjorde stora skålar med fruktsallad och hade stående i kylen, ibland det enda jag fick ner i matväg när det var som värst. Ingick banan, melon, apelsin, jordgubbar, hackade hasselnötter m.m. Friskt och nyttigt.

  7. Nilla skriver:

    När jag var gravid (under båda grav) och även ett tag efter förlossningarna hade jag hemmaspa minst en gång i veckan. Då gjorde jag fotbad, målade naglar på både händer och fötter, peelade hela kroppen, hårinpackningar och ansiktsmask osv.

    förutom att man sov så underbart gott så kände man sig så otroligt vacker mitt i allt som pågick både i kropp och själ ♥

  8. Therese skriver:

    Mitt bästa tips är att träna avslappning inför förlossningen. Om man har förmågan att slappna av genom värkarna går allt så mycket lättare! Enligt barnmorskorna kan bra avslappning lindra smärtan lika effektivt som ryggbedövning. Det gäller att ”lura” kroppen att vara avslappnad istället för spänd när det gör som ondast. Djupa lugna andetag in genom näsan och ut genom munnen fungerade bra för mig!

  9. Nathalie Koverman skriver:

    En graviditet funkar ju lite som ”revitalash” för håret på huvudet, dvs växt- och vilofasen för håret förlängs. Kul med långt tjockt hår, mindre kul när man under amningen tappar retroaktivt..
    Mitt bästa tips är därför kosttillskott för håret under graviditeten. Då stimuleras fler hårstrån så att man vid ett ev tapp efter att bebben kommit har massa nya strån på gång. Om håret växer ca 1 cm/månad så har man ju nästan 1 dm långa nya strån efter förlossning. Tänk bara på att inte ära tillskott med mycket alger i (för utrensande) men Hårkontroll brukar rekommenderas. Kombinera gärna med hårbottenmassage!
    ”Glorian” av bebishår kan störa frisyren lite, men kan ju behövas för att kompensera för de svallande preggo-hormoner ens nära och kära får stå ut med…

  10. Angelica skriver:

    Gravidyoga har jag gått på och det var det bästa jag har gått på.
    Man får lära sig andningen, stretcha och bara ta det lugnt och koppla av.

  11. Sophie mäkinen skriver:

    Jag vill tipsa om gravidvattengympa, skonsamt och bra om du lider av foglossning , sen är det toppen att få känna sig lätt för en stund 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *