Jag och Jim var som ni vet på ultraljud idag, sk tillväxtsultraljud (Kontroll på hur mycket hon växt) och det var, om vi ska uttrycka oss rätt, en riktig jävla flopp. Vi hade tid klockan 14:30 och resan dit gick bra. Fick komma in på utsatt tid och visades till ett undersökningsrum av en något förvirrad Barnmorska som frågade om vi visste varför vi skulle på TUL (själv hade hon ingen aning) så vi svarade lite tafatt och hon bad oss vänta kvar. Och vi väntade. 35 minuter senare fick jag nog och gick till receptionen , då visade det sig att de hade glömt oss. Fick vänta 10 minuter till och sedan kom de in en barnmorska och en studerande som började undersöka mig. Fick klet på magen och bebisen dök upp på en skärm, liten tjock med uppåt näsa precis som sist. Om jag ska vara ärlig så ser jag inte särskilt mycket överhuvudtaget på den där skärmen, men Bm gjorde tydligen det och hon meddelade att allt såg bra ut. Efter en stund försvann de ut och bad oss vänta kvar.
Efter ungefär en kvart så dök studenten upp och sa: ”Eh, ja han väger 1300 g eller ja han/hon (Huha?!) jag vet ju inte vad det är hihi och det är lte under normalstrecket men inte mycket (Normalt ligger på 1480 g) så allt ser väldigt bra ut. Ni får en ny tid om tre veckor.”
Frågade hur lång hon var men det hade de visst glömt att kolla. Jaha?! Det är väl de som är själva meningen med TUL, att checka av längd och vikt?!
Inte fick vi reda på om det blir kejsarsnitt eller vanlig förlossning heller, det visste dem fortfarande inte (!) och det är mindre än tre månader kvar till BF! Vi kanske skulle få reda på det nästa besök om tre veckor. Jamen åh, vad härligt. Man vill ju inte alls ha lite tid att förbereda sig på heller. Dessutom så ville min Barnmorska i Säter att jag skulle ta reda på hur det blir eftersom vi ska påbörja föräldrautbildningen nästa vecka och då är det bra att veta vad vi ska gå igenom, kejsarsnitt eller vaginalt.
Eftersom jag egentligen skulle gjort det här besöket i vecka 28 (de hade glömt bort mig då också) så hann jag inte få någon kallelse (Bm ordinerade mig förra veckan så jag skulle få komma dit idag) och behövde ett kvitto från receptionisten så att jag kunde ta mig hem på bussen utan att behöva betala femtio spänn. ”Javisst” sa studenten, gå till receptionen så fixar hon det. MY AS! Där satt det en liten skylt ”Återkommer snart, sitt ner och vänta.” det gjorde vi. Ytterligare en halvtimme. Missade bussen hem. Fick nog tillslut och gick å svor åt en BM, som motvilligt gav mig ett kvitto. Vi var inte tillbaka i Säter fören alldeles nyss. Besöket kändes helt meningslöst om jag ska vara ärlig. Sjukvården tar ibland kol på en.. Jag som varit så nöjd med hittils! Återigen ställer vi oss frågan, ska man skratta eller gråta?
Det här inlägget blev inte bland de bästa, beror delvis på att John suttit och stört mig hela tiden & på att jag är så jävla piss off.
Ha en bra kväll. Nu ska jag ägna kvällen åt min favoritsyssla- STÄDNING. Byebye.
*Varning lång text men läsvärd, läs gärna även ordagrant om någon mening är oklar, jag har ett lite speciellt skrivsätt hehe*
En möjlig förklaring till det dåliga bemötandet du upplevde från personalen är att du hade oturen att komma mitt i ett personalbyte (och att studenten var ny på avdelningen och behövde en liten genomgång av vad som händer på avdelningen, inte lika sannolikt jämfört med vad som kommer här efter parentesen) och att den nya personalen inte var helt uppdaterad på vad som gällde med alla patienter. I sammanband med ett personalbyte så sker även en avrapportering där de nya sjuksköterskorna får veta vad som händer på avdelningen, denna avrapportering kan ta ca 15-20 min.
Alternativt så hände något allvarligt medans ni satt och väntade som krävde personalens fokus och då kan det tyvärr hända att patienter glöms bort eller sätts i andra hand pga personalbrist.
Oavsett vad som hände ska självklart man inte som patient behöva vänta och få ett så dåligt omhändertagande av personalen.
Jag kan väl personligen tycka att ni skulle varit lite mer krävande och sett till att ni fick de svar ni kom dit för att få för att det har ni rätt till att få, det är inte så att dem skulle slängt ut er från sjukhuset för att ni vill ha svar på det ni kom dit för.
Angående receptionisten så kan jag bara säga, lite aldrig på studenter 😛 En studerande är bara där en begränsad tid och får aldrig lika bra koll på vad som händer på avdelningen som en som är anställd måste ha för att kunna jobba på avdelningen.
Notera att dessa teorier och åsikter är baserade på egen erfarenhet från ett annat sjukhus och studier gjorda på en annan ort än Falun, det är möjligt att de gör saker lite annorlunda i Falun som då kan göra mina åsikter och teorier felaktiga.
Mvh
Sjuksköterskestudent i Gävle