Svar – hur GI äter jag?

Fick frågan om det är ”GI” jag äter, tänkte svara med ett inlägg då andra kanske undrar samma sak.

Som jag skrev i föregående inlägg om mat undviker jag socker, gluten och annat vitt mjöl, snabba kolhydrater som vanlig potatis och vitt ris, mjölkprodukter, jäst, svamp, vinäger, öl och fläskkött.

Jag skrev också att jag inte har tagit bort någon mat utan att ha ersatt den med ett alternativ. Tanken är inte att man bara får äta sallad, som många tror.
(Läs om att bevara den kvinnliga kroppen här)

Jag äter inte LCHF-diet eller egentligen någon annan diet alls – om du inte får äta något är det precis det som du vill äta, detta är hjärnans underbara mekanism. Likadant om man ”unnar sig” socker vissa dagar, blir de övriga dagarna, som också är fler, utan. Varför sätta sig i den fällan?

Om man totalt tar bort socker som inte innehåller någon som helst näring, kan man utan problem äta kolhydrater.

Kolhydrater ger kroppen massa härlig energi, det är energi den är i behov när man t.ex. får ett sug på godis.
Jag äter massa glutenfri havregrynsgröt, bröd och skorpor med fårost, råris och bovetepasta och sötpotatis och massa avokado och nötter osv., utan en tanke på att äta lite eller hålla igen, och jag har gått ner i vikt. Jag försöker snarare äta tillräckligt många gånger per dag!

Det tog mindre än två veckor helt utan socker, innan jag tyckte frukter och bär var JÄTTESÖTT.

Att undvika socker innebär mer än att sluta äta glass och godis.
Vitt bröd, vit pasta, vitt bröd etc. innehåller enbart raffinerat mjöl – näringsämnena är i stort sett borta. Det kallas tomma kolhydrater av en andledning, och blir till glukos = socker i matsmältningsprocessen.
Råris och sötpotatis är däremot fiberrika långsamma kolhydrater med massa näringsämnen kvar – varför skulle man inte äta det?

Frukt och bär må innehålla mycket socker, men det innehåller också massor av vätska och vitaminer, vilket väger upp. Det är likadant här – om man inte dricker Coca-cola och äter Snickers – varför skulle man inte kunna äta t.ex. mango, passionsfrukt, granatäpple, kiwi, jordgubbar och blåbär?! Med lite salt och nötter mmmmmhhh…
Färsk frukt och bär innehåller mindre socker än torkad (som också sägs ha höga halter av mögel).

Socker är gömt i mycket mat, framför allt i mat som redan är klar, så kallade halvfabrikat:

Sill och t.ex räkor eller oliver i lake
Ketchup och senap
Kaviar
Färdiggrillad kyckling
Såser och dressingar
Matbröd
Flingor och müsli
Yoghurt/sojayoghurt
Mandel-, soja- och havremjölk
Juice
Pålägg
Mjukost
Torkad frukt etc.

Nästan allt av detta finns utan tillsatt socker, man måste bara hela tiden läsa på innehållsförteckningen. Många E-ämnen kan vara socker, ladda ner appen Tillsatsappen för att kunna förstå vad en produkt egentligen innehåller.

Sättet jag äter på liknar stenålders-dieten – man äter ingen färdiglagad mat utan lagar mat från grunden (vilket gör den så god).
Den extra tid det tar kan dock ta emot – om man låter våra mycket nära vänner latheten eller stressen bestämma.

Vi tolkar oftast kroppens signaler fel, ett socker-sug kan ofta vara
1. att man är törstig
2. behöver friskt luft
3. behöver vila
4. behöver mat

Det tar ca 20-30 min för kroppen att känna mättnadskänsla. Var smart och vänta inte med att äta tills du är ASHUNGRIG, då kommer du i stort sätt äta konstant i en halvtimme – och det är inte lite mat man hinner få i sig med tanke på att man kastar i sig den för att dämpa hungern.
Planera dina mål, förbered din mat, ät mindre portioner fast ofta, så håller man blodsockret på en jämn nivå. Ät långsamt. Drick vatten mellan målen. Jag äter 4-6 gånger per dag.

För er som också älskar pasta finns det pasta gjort på bl.a. bovete, som är en ört, och på råris, på hälsokostaffärer och på allergimat.se

1 kommentar

1 kommentar till Svar – hur GI äter jag?

  1. […] tider där man bara vissa dagar ska unna sig goda saker – jag säger som i inläggen om GI och mitt destruktiva förhållande till mat – unna dig god mat varje […]

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *