Högvakten på Stockholmsslott (del 1 av 3)

(Ber om ursäkt för den här lilla bloggpausen 😀 )

Måndag 29/6

Jag och killarna från min pluton landade runt lunch på Arlanda och åkte sedan taxi ut till Amfibieregementet. Men då resten av vaktlaget åkte buss från Halmstad så tog det några timmar innan alla andra kom så vi fick några timmar att chilla haha… Efter middagen kom resten av folket och kvällen spenderades sedan med att öva ännu mera exercis!

Tisdag 30/6

Morgonen började för det flesta med ett fyspass bestående av löpning men då jag hade en migränliknade huvudvärk gick jag endast en promenad… 🙁 Vi fick sen lite tid på oss att duscha och byta om till civila kläder för att sedan åka buss in till Stockholm och Det kungliga palatset för ett studiebesök! Där kollade vi på en vaktavlösning för att se hur det vi har övat på ska se ut på sin rätt plats. Vi gick även ett var runt slottet för att se vart alla posterna är. Sedan promenerade vi till tullhuset för att få vart vi ska bo under högvakten och sedan bort till armémuseet där vi sedan gick de 2 km till slottet så att alla visste vart vi skulle gå.

De flesta hann sedan med att ta en liten glass innan vi åkte bussen tillbaka till Berga. Efter middagen anlände vaktlag 2 till Berga så kvällen avslutades med att öva pågång och avgång med dom.11272288_10204273971432581_1532364061_n

Onsdag 1/7

Morgonen började med att vi klädde på oss M87:an istället för fältuniformen och efter frukosten fick vi öva lite exercis i den för första gången (iaf för min del). Kändes lite ovant och väldigt mycket varmare… Jag var lite nevös eftersom jag aldrig gått högvakt innan och vi denna dag skulle göra vår första pågång, mest nervös var jag över att jag skulle svimma eller trilla då jag har ganska lätt för båda två haha. 😉

Vi åkte buss in till Stockholm och klev av vid en kyrka i närheten av Armémuseet. Därifrån marscherade vi sedan till Armemuset för att möta upp musikkåren, göra magasin i och bajonett på och bli inspekterade av vakthavande major. Här lyckade jag också tappa en av knapparna till uniformen som satt löst haha… 🙁 11.45 började vi sedan marschen mot slottet strax bakom musikkåren. Sjukt varmt och svettigt att marschera i uniform i den värmen men det gick bra! En dryg halvtimme senare marscherar vi in på yttre borggården för att lösa av det andra vaktlaget. Jag var post 2 så jag var den första att gå på mitt 2-timmars pass.

Värmemässigt så var det tungt att stå post direkt efter pågången men det 1:a passet blir ju lite kortare och dessutom är det så sjukt mycket turister att man inte hinner få tråkigt! Och herregud vad många gånger jag blev fotad haha…

Kändes underbart att bli avbytt vid 2 tiden och få åka bort till Tullhuset för att äta och vila i några timmar! Nästa pass jag stod var mellan 8 och 10 på kvällen och då var det betydligt behagligare med både temperatur och antal turister. 😉 Och efter det blev det några timmar sömn för att sen stiga upp vid 3-tiden och stå post mellan 4 och 6 på morgonen… Trevligt att man står två poster tillsammans då men det händer ingenting så tidigt på morgonen haha!11355489_10204484414893536_1785240893_n

Torsdag 2/7

Jag sov några timmar till efter sista passet och jag gick inte upp förrän vid 9-tiden då det var lunch och dags att städa ur rummen. Vid 12 var jag åter på slottet för då kom vaktlag 2 för att byta av vårat vaktlag.

Efter avgången åkte vi iväg med bussen för att låsa in vapnen och promenera till hotellet för en underbar ledig kväll utan några postpass! 😉 Jag duschade, bytte om och tog sedan en promenad till centrum för att gå i lite affärer. Kvällen avslutades sedan med en middagsbuffé på hotellet för att sedan sätta sig på en uteservering i Tessinparken i några timmar, tillsammans med ett gött gäng! 😀11778159_10204690025233666_1516424083_n

Fredag 3/7

Dagen började med frukost på hotellet vilket kan vara det näst bästa sättet att börja en dag på! 😉 (frukost på sängen är ju det bästa!) Vi promenerade sedan bort för att hämta vapen, få en liten lunchlåda och kolla över utrustningen innan vi åkte buss bort mot armémuseet för att marschera till slottet och göra en pågång. Även denna gången gick allt bra, dock så var jag förkyld så postpassen var lite jobbigare än tidigare. Men all 3 passen gick fint (bara lite väl långsamt ibland)!